poniedziałek, 7 sierpnia 2017

Dlaczego nie ma planu treningowego dla zaawansowanych?

Czy zauważyliście może, jak dużo jest w sieci planów i poradników treningowych dla początkujących? Rzadko kiedy widać materiał opatrzony frazą "dla zaawansowanych". Chciałbym wyjaśnić Ci dlaczego tak jest moim okiem, no i od razu wyjaśnić czym różni się początkująca osoba trenująca od zaawansowanej. Kiedy przestaje się być początkującym Street Workauterem?

Dlaczego nie ma planu treningowego dla zaawansowanych?

Bo generalnie plan dla zaawansowanych koksów ma taką samą strukturę jak ten, który proponuje się osobą początkująca. Oczywiście są różne patenty treningowe, które są raczej zarezerwowane dla starych wyjadaczy, ale przez 90% czasu trenuje się starymi dobrymi sprawdzonymi patentami.

Niestety, albo stety nie ma czegoś takiego jak tajna wiedza stosowana przez zaawansowanych street workauterów. Zasady są te same. Jest FBW, są treningi dzielone, góra/dół/ nogi czy też splity, ale te ostatnie raczej nadają się do treningu z ciężarem, aniżeli dla kalisteniki. Nawet jak ktoś trenuje figury Street Workout, to wykonuje zazwyczaj klasyczny plan treningowy na siłę. Są oczywiście wyjątki, ale przyjmiemy taką koncepcję by wyjaśnić parę rzeczy. 

Nasuwa się tutaj w takim razie takie pytanie:

Czym różni się osoba początkująca od średnio zaawansowanej, czy nawet zaawansowanej?Kiedy przestaje się być początkującym?


Moim zdaniem przede wszystkim chodzi tutaj o wiedzę na temat swojego ciała i wiedzę ogólną o treningu, a także wszelką inną wiedzę, która jest przydatna w sporcie.

Osoba nowa w Street Workout musi się nauczyć poprawności wykonywania ćwiczeń. Tu nie chodzi tylko o na przykład liczbę powtórzeń, czy o ciężar. Bo jedna osoba może zrobić 10 średniej jakości podciągnięć, a może się okazać, że z kilkoma poprawkami technicznymi zrobi ich 5 bo np wyeliminuje bujanie, dopnie bardziej mięśnie, skupi się bardziej, czy też zmodyfikuje tempo.

Na początku nowicjuszom w street workout proponuje się na ogół podobne plany. Różnią się tylko ilością powtórzeń, lub też minimalnie ilością serii. Czasem daje się ciut inne ćwiczenia, jak np ktoś ma ponad przeciętnie słabsze ramiona i nawet wiszenie na drążku sprawia takiemu adeptowi trudność.

Osoba średnio zaawansowana i zaawansowana będzie już miała nieco wiedzy na swój temat. Będzie wiedzieć na co lepiej lub gorzej reaguje. Będzie wiedzieć jak robić pompki, żeby je czuć w bardziej w klacie lub np w tricepsie. I to wcale nie jest nic takiego, dodam byś wiedział tak na przyszłość : )

Po jakimś czasie wie się, że np lepsze efekty ma się trenując 3 razy pod rząd, niż co drugi dzień. Każdy jest inny. Przykład może dziwny podałem, ale świetnie obrazuje to co chce przekazać.

Jednym służą treningi po 2h kilka razy w tygodniu a innym raczej zaszkodzą i wystarczy 40 minut 2-3 razy w tygodniu.

Doświadczenie właśnie pozwala zdobyć tą wiedzę.

Chcąc nie chcąc, trzeba zdobyć jakąś wiedzę o anatomii, dietetyce czy mechanikach jakimi rządzi się nasze ciało.

Umie się unikać kontuzji. Człowiek średnio zaawansowany zaczyna już dostrzegać kluczową role rozgrzewki, a zawodnik zaawansowany nawet wie, że rozciąganie po treningu jest ważne tak samo jak sam trening. 3 minutki lekkiego rozciągania po treningu pewnie nikomu jeszcze krzywdy nie zrobiło : )

Jasna sprawa, osoba średnio zaawansowana będzie robić więcej powtórzeń i będzie potrafić bardziej zaawansowane formy ćwiczeń i figur niż początkujący. Ale to osoba zaawansowana doceni fakt, że czasem trzeba się cofnąć, odpuścić, lżej potrenować by później mieć maksimum korzyści! 

Niech piękno i siła idą w parze ze zdrowiem. Przecież o to chodzi w tym wszystkim po pierwsze :)

Nie ma magicznych dróg na skróty, super ekstra wymyślnymi planami treningowymi. Liczy się ciężka praca, cierpliwość i pokora.

Jeśli chcesz mi pomóc i zrobić coś dla mnie, to zawsze możesz lajkować moje posty na facebooku. Dzięki temu mam lepszy zasięg i szanse na nowych czytelników. Możesz też po prostu powiedzieć o mnie swoim znajomym. Może komuś tym pomożemy? Karma wraca :)

Koniecznie polub mój fanpage: https://www.facebook.com/paweltrenuje/
I dołącz do mojej grupy Przegranych Zwycięzców: https://www.facebook.com/groups/przegranizwyciezcy/
Instagram: https://www.instagram.com/imnotokej/
Snapchat: imnotokej



4 komentarze:

  1. Osoba początkująca nie ma odpowiedniej wiedzy na temat treningu, żeby samodzielnie stworzyć kompletny i odpowiedni trening. Uczy się dopiero poprawnych ruchów, ćwiczeń i takie takie.
    Osoba zaawansowana posiada powyższą wiedzę. Zna (naprawdę zna) swoje cele treningowe, swoje ciało i jego ograniczenia (obecne w danej chwili ograniczenia). Taka osoba musi komponować trening pod własną osobę. Dobierać odpowiedni ćwiczenia i intensywność zgodnie ze spersonalizowanymi celami krótko i długoterminowymi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie tak!
      PS. Bardzo fajny artykuł w nazwie. Znam i czytuje Twoją stronę z przyjemnością :)

      Usuń
  2. Świetny post - widze po sobie, że dzięki systematyce i pracy nad własnym ciałem mogę już się określić jako osobę zaawansowaną. Jestem z tego bardzo dumny, codziennie czytam sporo o ćwiczeniach, swoim ciele i wskazówkach żywieniowych. Nie wyobrażam sobie tygodnia bez siłowni! :) Pozdrowienia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A dziękuję, za pochwałę i pozostawiony komentarz :)

      Usuń