czwartek, 27 października 2016

Submodalność, Co to i jak możesz to wykorzystać?

Od roku fascynuje się taką dziedziną jak NLP. Jestem pod ogromnym wrażeniem jak pozytywnie wpłynęło to na moje życie. To co Ci powiem poniżej, ułatwi Ci radzenie sobie z trudnymi emocjami, natrętnymi myślami, ale też przybliży Cie do wymarzonej wersji Ciebie i ułatwi nawet budowanie sylwetki, czy też podnoszenie ciężarów. Czary mary, a to psychologia w jej najfajniejszym wydaniu!


Co to Submodalności?

Każda Twoja myśl, wspomnienie czy uczucie ma swoje parametry. Dotyk, zapach, uczucie, kolory itd, to wszystko ma swoje parametry, a te parametry w Twojej głowie nazywa się submodalnościami.

Przypomnij sobie teraz coś miłego. jakieś błache przyjemne wspomnienie. Wyobraź sobie teraz np ten łyk piwa, które pijesz latem z kumplem na ławce. Pamiętasz ten smak? Może zapach pamiętasz, jaka temperatura wtedy była? Dotknij siebie samego w tym wyobrażeniu. Co czujesz? Fajne co?

W momencie gdy sobie coś takiego przypominamy, to w naszym mózgu są aktywne te części, które odpowiadają danym zmysłom. To takie wiecie, trenerzy mówią że to Systemy Reprezentacji NLP.

Mniejsza o teorie, chciałem tylko żebyś wiedział miej więcej o co chodzi.

Weźmy teraz np zapach jaki czujesz w tym wspomnieniu. Możesz ten parametr wzmocnić, lub zmniejszyć, za pomocą mentalnego pokrętła w Twojej głowie. Tak jak byś miał pilota i ściszał ten przykładowy zapach w tym wspomnieniu.

Najlepiej wytłumaczę Ci to na ćwiczeniu:

Wyobraź sobie coś fajnego co Cie spotkało. Jakieś miłe doświadczenie.
Określ gdzie widzisz ten obraz w głowie. Czy jest przed Tobą na środku? Czy nieco z lewej? Czy jest mały czy duży? Super, określiłeś submodalności wzrokowe tego obrazu.
Spróbuj ten obraz ustawić na środku przed Tobą (jeśli nie jest, a zazwyczaj jest) i powiększ go. Tak mocno że jeśli oczami wyobraźni go oglądasz, to jest wszędzie. Niech to wspomnienie (film, albo sam obraz, różnie to bywa) się tam odgrywa. Obraz jest raczej ciemny czy jasny? Podkręć kolory, niech będzie barwny i piękny! Działa? No to super, jedziemy dalej!

Co słyszysz? Jest ciche czy wyraźne? Pogłośnij to, tak samo jak manipulowałeś obrazem. Wyostrz to co słyszysz i pozwól sobie tego doświadczać.

A co czujesz? Czego dotykasz? Skup na tym teraz swoją uwagę. Może to jakiś smak? Dotyk skóry osoby płci przeciwnej? Trawa pod palcami? Tak samo podkręć te doznania. 




















Teraz przyjrzy się jak zmanipulowałeś swoje wspomnienie. Jaki masz teraz stan emocjonalny? Pewnie silną radość, może podniecenie, ekscytację, cokolwiek co wtedy odczuwałeś :) To świetny sposób na zmianę stanów emocjonalnych.

Abyś jeszcze lepiej potrafił określić submodalnosci, kliknij w załaczone fotografie ;)

Submodalności negatywnych obrazów i doświadczeń

Tą metodą da się pozbywać z głowy przykre wspomnienia i uczucia. Niektóre doświadczenia (traumy, wypadki, śmierć, potężne fobie itd) lepiej zostawić na sesje z terapeutą, albo jak sam będziesz obeznany z NLP i będziesz dobrze wiedział co robisz.
Jednak przykre doświadczenia średniej rangi, jak najbardziej możesz sobie wymazywać i łagodzić.
Zaznaczę, nie da się wymazać czegoś z pamięci (najwyżej hipnozą głęboko schować), jeśli wykorzystasz to np do odkochania się, to dalej będziesz wszystko pamiętał, ale będzie to emocjonalnie dla Ciebie dużo mniej destrukcyjne, a z odrobiną praktyki obojętne.

Uważaj, to potężne narzędzie w rękach odpowiedniego człowieka.

Przypomnij sobie jakąś przykrą sytuację. Może być jak ktoś się z Ciebie np śmiał i było Ci źle z tego powodu.

Określ teraz submodalność wzrokową, tak jak w powyższym przykładzie z pozytywnym doświadczeniem. Jak duży jest obraz, gdzie jest itd, Ustaw go na przeciwko siebie.
Na razie go nie zmniejszaj, spraw za to żeby obraz był czarno biały. Pomniejsz go do rozmiarów znaczka pocztowego i oddal od siebie na taką odległość, by wyglądał jak końcówka szpilki. Teraz ustaw go z powrotem w tej samej odległości jak był.

Co słyszysz w tym wspomnieniu? To teraz wyobraź sobie że te negatywne głosy brzmią jak kaczor donald, albo myszka Miki. Mają być śmieszne i nie realne. Ścisz to, do bardzo cichego poziomu.

Teraz spójrz na całość. Pozwól temu zmniejszyć się do malutkiego punktu. Wyobraź sobie jak ten punkt teraz płonie w blasku słońca w Twoim wyobrażeniu.

To taki eksperyment, żeby Ci uzmysłowić jak to działa.

Pewnie będę pisał więcej o takich praktykach NLP. Następnym razem jak będzie Ci się nudzić gdzieś to możesz sobie z tym poeksperymentować :) To wierzchołek góry lodowej wielkich możliwości NLP.

Submodalność w praktyce, dla osób trenujących

Może czytałeś mój artykuł o potędze podświadomości. Powiem Ci jak zasiewać tam lepszą wizję siebie i pomóc sobie w motywacji. Przydaje się to również przy pokonywaniu wszelkich barier w sporcie.

Stwórz w swojej wyobraźni swój obraz siebie, jak chcesz prezentować się dzięki treningom. Ciśnij fantazją po całości. Jaką masz mimikę, jaki uśmiech i co widzisz w tych zadowolonych oczach. 

A teraz wyobraź sobie że stoisz na przeciwko siebie samego, w tym ciele co jesteś teraz. Oczami wyobraźni zobacz jak wychodzisz z swojego aktualnego ciała i wchodzisz w siebie swoich marzeń. Dotknij się, poczuj te emocje. Tą radość że Ci się udało. Doświadcz tego, jak byś się czuł gdyby Twoje marzenia już były realne.
W ten sposób poczujesz się zmotywowany, a swojej podświadomości pokażesz jak fajnie będzie gdy Cię tam zaprowadzi.

Podobnie jest z umiejętnościami. Elementy gimnastyczne Street Workout, podnoszenie dużego ciężaru, nurkowanie głębiej itd. Stwórz sobie ten obraz i podkręć go na maksa w głowie. To co widzisz, czujesz i słyszysz.

To co teraz napisałem, wchodzi już w modelowanie swojej osobowości. Niesamowicie fajne narzędzie, które zaraz po metodach komunikacji, jest kwintesencją NLP. Zaciekawiony? Zapraszam do obserwowania.

Dużo dowiesz się z książki "NLP dla Bystrzaków" Romilli Read i Kate Burton, oraz z bloga Michała Plasterskiego http://michalpasterski.pl/

Ucz się tego i eksperymentuj jeśli czujesz się zaciekawiony tematem. Nie zrażaj się jeśli na początku trudno będzie Ci to opanować (zazwyczaj jest to proste). Zanim przystąpisz do manipulowania poważniejszymi wspomnieniami, warto sobie na kartce zapisać jakie były na początku submodalności. Jak coś to ostrzegałem :P

Zobacz jeszcze:
Sport drogą do życiowego sukcesu - Czyli o mentalnym znaczeniu treningu w życiu
Jak być inteligentnym emocjonalnie? Czyli jak radzić sobie z złymi emocjami
Jesteś tym, kim myślisz że jesteś


2 komentarze:

  1. W pierwszej części tekstu aż się prosi napisac o kotwiczeniu. Taki prosty life hack 😁

    OdpowiedzUsuń