czwartek, 2 czerwca 2016

Strzelające stawy u osób trenujących! Jak zadbać o zdrowie stawów?

O ile jak raz coś tam trzaśnie w barkach, czy tam w kolanie to nic złego, ale gdy przy każdym ruchu słyszysz trzask, to pora coś z tym zrobić! zadbaj o swoje stawy, byś za parę lat nie obudził się kaleką przez treningi. To wymaga małej uwagi, a tak dużo możesz zyskać.


Pewnie słyszałeś o tym że trzaskanie w stawach to powietrze, albo płyn, który znajduje się w torebce stawowej. Każdemu czasem trzaskają stawy. Nie ma co się tym martwić, ponoć. Ja nie jestem lekarzem, wiec się nie wypowiadam, czy to prawda czy nie.

Ja uważam że lepiej się tym zainteresować, niż później obudzić się z ręką w nocniku z chronicznymi bólami np kolan w wieku 30 iluś lat. Na forach piszą żeby się tym nie przejmować, ja im nie ufam, coś, mimo ze twierdzą że to lekarze im powiedzieli.

Dlaczego stawy strzelają?

Jest to wynik wysychania stawów, albo lekkiego przesunięcia kości względem środka (mikro zwichnięcia). Maź w stawie w wyniku przeciążenia i braku odpoczynku może tak jak by wysychać. Z tym sobie sami poradzimy.

Jeśli chodzi o te tak zwane mikro zwichnięcia - to może samo wskoczyć jeśli będziesz się dobrze rozgrzewał, rozciągał po treningu i nie przetrenowywał. Możesz też udać się do dobrego fizjoterapeuty, albo masażysty, który Cię poodciska tam gdzie trzeba.

Możesz też poprosić kogoś o masaż, np dziewczynę, niech poodciska barki, plecy wokół kręgosłupa, pościska bicepsy i triceps, przedramiona, uda, pośladki. Mięśnie się rozluźnią i to też wpłynie na zdrowie stawów (no i jest przyjemne :P)

Jeśli nie ma Cię kto masować, albo laska strzeliła focha, a dodatkowo Ty nie masz kasy i odwagi by zainwestować w brutalnego fizjoterapeutę, to masz jeszcze jedną opcję.

Samodzielny masaż piłeczką, to obszerny temat więc odsyłam: http://treningbiegacza.pl/masaz-pileczka-kauczukowa

Jak zadbać o zdrowie stawów?


1. Rozgrzewka! To podstawa, najpierw profilaktyka! Wiadomo, krążenia ramion, naśladowanie tych ruchów które będziesz wykonywać w powietrzu. Chodzi o poruszenie i rozgrzanie płynu stawowego.
Po drugie, podniesienie temperatury ciała. Bieg w miejscu, bieg wokół placyka do street workout, skakanka, bieżnia, steper czy mój faworyt taniec (ha trenuje w domu nikt mnie nie widzi). Wystarczy 2-5 minut lekkiego wysiłku.
Po trzecie, przed ćwiczeniem zrób jedną serie z jednym powtórzeniem, by przygotować się na ruch.

Tak powinna minimalnie wyglądać Twoja rozgrzewka! Ja to olałem na początku a teraz chodzę jak robot!

2. Suplementacja. Gdy już strzela to trzeba sięgnąć do portfela i zaopatrzyć się w kilka preparatów. Wszystko powinno być w jedzeniu, no ale z jakiś powodów tak nie jest - to temat o teoriach spiskowych przemysłu spożywczego...

Suplementuj się przede wszystkim Glukozaminą i Witaminą C. Nie zaszkodzi jeszcze kolagen, chociaż ten z tabletek ponoć się nie wchłania tak jak trzeba.

Sprawdź ceny suplementów na stawy dzięki Ceneo




3. Tak jak wspomniałem wyżej, masaże. To rozluźnia mięśnie przez co stawy są odciążone minimalnie. Warto masować w ich okolicach.

4. Właściwa regeneracja. Może być ze jesteś za mocno przetrenowany i jesteś na najlepszej drodze do zapalenia stawów. Odpoczynek jest ważny : )

5. Pij wodę : ) Po prostu, nie ma co się rozpisywać, woda odgrywa kluczową rolę również w stawach. Jeśli pijesz jej za mało, a trenujesz to spowalniasz ich regenerację.

6. Nie forsuj się za bardzo. Wiele ludzi za szybko chciało by się rozwijać. Szybko przechodzą do trudniejszych ćwiczeń. Dlaczego to złe? Mięśnie się szybko uczą i rozwijają. Ale niestety stawy i ścięgna potrzebują dużo więcej czasu. przetrenowany staw czy ścięgno wymaga minimum 2 tygodnie odpoczynku, a nie parę dni jak mięsień. A to że staw czy ścięgno jest przetrenowane nie czuć od razu, to wychodzi po jakimś czasie robiąc wiele przykrości.

Co zrobić gdy stawy bolą?

Bez względna przerwa od treningów. Daj sobie 2 tygodnie luzu, jedz dobrze, suplementuj to co Ci wyżej napisałem i wysypiaj się. Jeśli ból jest intensywny to udaj się do lekarza.

Pamiętaj że zdrowie masz jedno i nie ma stawów na wymianę (przynajmniej takich z którymi mógłbyś później latać nad drążkiem).

Zobacz jeszcze:
Cała prawda o kreatynie
Najlepsze ćwiczenia na brzuch
Od Podstaw Moc podciągania na drążku




10 komentarzy:

  1. Bardzo wartościowy post, przyda się wielu osobom.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuje, na to właśnie liczę ^^

    OdpowiedzUsuń
  3. Mi stawy strzelają odkąd pamiętam, od dziecka. W kostkach czasami w kolanie. Ostatnio tylko jedno kolano zamiast czasami strzelić, bardzo mi "skrzypi" jak np. wstaję lub robię taki ruch podnoszenia się z kucania czy klękania. Nie przeszkadzało mi to nigdy i przyzwyczaiłam się, że jak chodzę to skrzypię. Także podczas ćwiczeń mi to nie przeszkadza.Grunt to wiedzieć i czuć na ile ciało pozwala.

    Pozdrawiam i w wolnej chwili zapraszam do mnie :)
    Tak Po Prostu BLOG

    OdpowiedzUsuń
  4. Codziennie galaretki lub żelki HARIBO.Żelatyna robi dobra robotę:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Przy całym syfie jaki jest w parówkach to czasem warto zjeść Berlinki tudzież parówkową lub dobry salceson ze względu na dużą zawartość kolagenu, że np o żelatynie za pare groszy nie wspomne która równiez jest dobrym źródłem. PZDR http://facetwformie.pl

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja słyszałam, że lepiej żeby podczas nawet niewielkiej kontuzji, masażu nie robiła osoba, która nie jest profesjonalistą w tym temacie.

    OdpowiedzUsuń
  7. Odpowiedzi
    1. A o tym nawet nie słyszałem, ze joga pomaga i na to :)

      Usuń